Muzeum Historii Polskiej, 2006 r. Bez tytułu don Q. Bez tytułu
Jan, Piotr, Stanisław …Młodożeniec Wystawa prezentująca prace trzech indywidualistów należących do znanej artystycznej rodziny. Jan – plakacista, malarz i grafik (syn Stanisława Młodożeńca - poety), ojciec Piotra Młodożeńca – grafika oraz Stanisława Młodożeńca – malarza. Młodożeńcom zawdzięczamy potężną dawkę plakatów, okładek książkowych, rysunków, grafik i obrazów. Każdy z nich ma własny barwny rozdział w historii sztuki polskiej. Jan, współpracując z wydawnictwem Czytelnik i Iskry, zaprojektował niezapomniane okładki – obrazy, między innymi do „Złego” Leopolda Tyrmanda oraz do „Pierwszego kroku w chmurach” Marka Hłaski. Plakat Piotra - „Coexistence”, powstały na zamówienie Museum of the Seam w Jerozolimie, był jednym z 36 billboardów zaprojektowanych przez wybitnych artystów z całego świata. Prezentowany w wielu krajach stał się również częścią scenografii w czasie trasy koncertowej zespołu U2. Stanisław, tworzący od 1983 r. w Nowym Yorku, jest przede wszystkim malarzem. Jego znakiem rozpoznawczym są ekspresyjne kompozycje oraz obrazy figuralne, dzięki którym z bliska podpatrujemy rytm uwodzącego swoją żywotnością miasta. Galeria zaprasza do obejrzenia prac wykonanych w różnych technikach (m. in. rysunek, plakat, malarstwo), które prezentują Młodożeńców jako indywidualności nie pozbawione podobieństw i wzajemnych inspiracji. Wystawa związana jest z przypadającym w tym roku 35 - leciem Galerii Grafiki i Plakatu. Jan Młodożeniec jest artystą najczęściej wystawianym w galerii na Hożej. W archiwum znajduje się ponad 200 prac tego artysty. Tym razem zaprezentowany wybór ma na celu przybliżenie artysty od tej mniej rozpoznawalnej strony. Po pierwsze pokazane zostaną obrazy Jana Młodożeńca wykonane na płótnie, które należą do rzadkości w obiegu wystawienniczym. Artysta tworzył głównie na papierze, wielokrotnie powtarzając motyw, studiując jego formę, niuanse kolorystyczne i kompozycyjne. W 2010 r. została zorganizowana wystawa pod tytułem „Naprawiam, poprawiam, wystawiam (Hoża 40) poświęcona wyłącznie multiplikacjom Młodożeńca. Dzięki niej można było prześledzić jak artysta stopniowo, metodycznie dochodził do finalnego znaku. W archiwum galerii znajduje się zaledwie kilka obrazów na płótnie. Na wystawie zobaczyć będzie można płótno pt. „Picasso” i „ Arles”(1997). Obrazy te wprowadzają w „poczet” artystów Jana Młodożeńca, których cenił i dawał tej fascynacji ślad w licznych pracach. Portrety Picassa, Vincenta van Gogha, Toulousa Lautreca, Mozarta, Chopina, kompozycje do Verdiego, Pucciniego to hasła dla rebusów kolorystycznych realizowanych przez Młodożeńca w wielu wariantach. W galerii znajduje się również unikatowy zbiór rysunków Jana należących do cyklu „Kinematografiki”, który ukazywał się w tygodniku ”Film” i był rodzajem graficznego komentarza do światowego repertuaru filmowego. Prace te to czarno – białe kompozycje – syntezy do następujących tytułów: „Śmierć w Wenecji”(Visconti), „Mechaniczna pomarańcza” (Kubrick), „Przygoda” (Antonioni), „Bonnie & Clyde” (Penn), „Dracula” (Morisey), Casablanca (Curtiz), „Taksówkarz” (Scorsese), Kabaret (Fosse). Typ rysunku – komentarza do rzeczywistości leżał w naturze Jana Młodożeńca. Artysta wykorzystywał w tym celu również codzienne media np. fax. Wielokrotnie zdarzało się, że właśnie faxem przesyłał do galerii rysunek – recenzję do obejrzanej wystawy, filmu czy przeczytanej książki (ze wspomnień Niny Rozwadowskiej). Piotr Młodożeniec w rozmowie z Katarzyną Sułtan (2009 r.) mówi: „Na pewno jest coś takiego jak duch czasu, widoczny we wszystkich obszarach sztuki. Łapiemy go, czujemy oglądając filmy, telewizję, zdjęcia, magazyny. Ani nie można się przed tym ustrzec, ani nie warto, bo czasem coś fajnego przywieje, co można wykorzystać w swojej pracy”. Cykl prac Piotra Młodożeńca określić można jako aktualny. Zaprezentuje głównie plakaty, prace z ostatnich lat (2005 – 2011). Część z nich to: plakaty – komentarze do wydarzeń w najbliższym otoczeniu artysty np. plakat do wystawy w warszawskiej klubokawiarni Relaks, miejscu spotkań fanów rowerów oraz plakatu. Pokazane zostaną również plakaty informacyjne o zasięgu ogólnopolskim: „Jazzowa Jesień w Bielsku Białej”, „Tzadik Poznań Festiwal 2009”, „Młodzi i film. Koszaliński festiwal debiutów filmowych” a także o zasięgu międzynarodowym np. plakat do „Międzynarodowego Festiwalu Plakatu i Grafiki, Chaumont, 2009”. Zgromadzone plakaty są przykładem autorskiej grafiki użytkowej nie oglądającej się na mody. Podobnie aktualny charakter będzie miała prezentacja Stanisława. Pokazane zostaną prace z ostatniego roku a wśród nich zapoczątkowany w 2004 cykl „Flash brush” nazywany inaczej przez artystę „Klatkowcami”. Cykl ten ma swoją ciekawą historię i bardzo blisko mu do dokumentu i „chwytania” codzienności - zabiegu charakterystycznego dla wszystkich Młodożeńców. Początek cyklowi dał zakup aparatu cyfrowego i dokumentowanie tego co kątem oka zostało podpatrzone w mieście, kawiarni, filmie, spotkaniu. Kadry mają charakter fragmentów i szybkich notatek pędzlem. Central Park, afisz koncertu, rower, fragment muru, skrzyżowanie z  12 Avenue, Club Jones, Cubana Cafe to spacer po Nowym Jorku w filmowej, narracyjnej konwencji. Nawiązanie do filmu jest tutaj celowe. Ma swoje źródło również w sposobie powstawania prac. Klatkowce nie są impresyjnymi szkicami z natury. Artysta maluje „wprost” z ekranu telewizyjnego, czas przeznaczony na powstanie każdej klatki to moment prezentowania, zrobionej wcześniej fotografii, w automatycznym pokazie slajdów. Technika flash – błyskawicznej reakcji łączy wszystkich Młodożeńców. Jest to technika celnego skrótu, znaku, właściwego nie przeładowanego komentarza do rzeczywistości.