Czterej pancerni i pies III, 1967 r. Heidrich M. „Awantura o Basię” 1959, M.Kaniewska Starowieyski F. „Barwy ochronne” 1977, K.Zanussi   Baza ludzi umarłych, 1959 r. Celuloza, 1954 r. Czerniawski J. „Co mi zrobisz jak mnie złapiesz” 1978, S.Bareja Pągowski A. „Człowiek z żelaza” wersja polska, 1981, A.Wajda Sawka J. „Dreszcze” 1981, W.Marczewski Pałka J. „Faraon” 1966, J.Kawalerowicz Historia żółtej ciżemki, reż. S. Chęciński, 1961 r. Starowieyski F. „Iluminacja” 1973, K.Zanussi Pągowski A. „Krótki film o miłości” 1988, K.Kieślowski Cieślewicz R. „Krzyżacy” 1960, A.Ford Matka Joanna od aniołów, 1961 r. Wałkuski W. Artyści mówią. E. Dzikowska SPIS TREŚCI Eidrigevicius Czeczot Majewski
Galeria Grafiki i Plakatu prezentuje subiektywny wybór plakatów do filmów, które trwale zapisały się w historii polskiego kina, zyskując status kultowych. Wśród najbardziej znanych tytułów takich jak „Eroica”, „Popiół i diament”, „Kanał”, „Człowiek z żelaza” czy „Miś”, na wystawie zobaczymy także plakaty do filmów, które uwielbiają kinomani w każdym wieku m.in. „Sami swoi”, „Rejs”, „Jak rozpętałem II wojnę światową”. Prezentacja kilkudziesięciu plakatów do głośnych i niezapomnianych filmów daje okazję do obejrzenia wspaniałych prac z okresu, kiedy plakat filmowy był głównym sposobem promocji. Był jednocześnie indywidualną kreacją artystyczną, jaką trudno dziś znaleźć. „Człowiek z żelaza” Andrzeja Pągowskiego, „Popiół i diament” Wojciecha Fangora, „Nóż w wodzie” Jana Lenicy czy prace Franciszka Starowieyskiego (m.in. „Sanatorium pod Klepsydrą”), to tylko niektóre z propozycji, jakie znajdą się na wystawie. Oprócz plakatów do wybitnych filmów Andrzeja Wajdy, Wojciecha Jerzego Hasa, Jerzego Kawalerowicza, Janusza Morgensterna czy Krzysztofa Zanussiego pojawią się plakaty do popularnych komedii Stanisława Barei i Sylwestra Chęcińskiego oraz do mniej znanych filmów m.in. „Powrótu” Jerzego Passendorfera, „Bariery” Jerzego Skolimowskiego czy „Uczty Baltazara” Jerzego Zarzyckiego. Twórcy polskiej szkoły plakatu kładli nacisk na intelektualny wymiar swoich prac. Skrót plastyczny i nowe rozwiązania formalne były próbą oddania tematu i nastroju reklamowanego filmu. Autorskie propozycje wybitnych artystów kierowane do polskiej publiczności, zyskiwały uniwersalną wymowę. W trakcie wernisażu zapraszamy na promocję książki, wydawnictwa ROSIKON PRESS, oraz spotkanie z autorką: Artyści mówią Wywiady z mistrzami grafiki Elżbieta Dzikowska drugi z trzech wyjątkowych tomów serii premiera – 5 kwietnia 2011 25 artystów, 221 dzieł, setki pytań… „Artyści mówią” o pasji tworzenia… www.artyscimowia.pl „Świat prostych graficznych form jest znacznie bogatszy, niż nam się wydaje. Jesteśmy przyzwyczajeni spotykać grafikę klasyczną w muzeach i galeriach. Grafika to jednak nie tylko skomplikowane techniki – miedzioryty, linoryty, drzeworyty, czy litografie. To także dziesiątki kolorowych magazynów w  kioskach i zwracające uwagę plakaty na słupach ogłoszeniowych. To opakowania setek produktów, zachęcające nas do zakupu. To kuszące reklamy na ulicach, w  telewizji i w Internecie. To również znaczki, które przyklejamy na listy i  pocztówki. Ba! To nawet banknoty z podobiznami królów Polski. Na co dzień nie zastanawiamy się nad tym, że istne tłumy utalentowanych grafików projektują otaczającą nas rzeczywistość. Z najwybitniejszymi z nich, elitą współczesnej grafiki polskiej, miałam przyjemność przeprowadzić wywiady, szczere, niekiedy bardzo prywatne rozmowy”. Elżbieta Dzikowska Elżbieta Dzikowska jest historykiem i krytykiem sztuki, członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Sztuki (AICA). Pełniła funkcję prezesa Stowarzyszenia Krytyków Sztuki POKAZ. Kurator wielu wystaw, między innymi pierwszej w Polsce wystawy sztuki emigracyjnej „Jesteśmy” dla warszawskiej Zachęty.